U bent hier

U bent hier

Mariasteen nam peterschap op van Vlajo Innovatiekamp

Het belang van creatief denken, innovatie en out-of-the-box oplossingen wordt vandaag de dag steeds groter.Vlaamse Jonge Ondernemingen, kortweg Vlajo, organiseert jaarlijks verschillende innovatiekampen voor jongeren om hier invulling aan te geven. Ontmoetingscentrum De Schouw in Lichtervelde was de locatie voor een 24-uren innovatiekamp in samenwerking met provincie West-Vlaanderen, Lichtervelde Leeft en de dienstverlenende vereniging Midwest. 80 studenten uit verschillende Vlaamse hogescholen lieten zich op vraag van de bedrijven Clarysse, Mariasteen, Modular Lighting Instruments en OptimaT van hun creatiefste kant zien. Het team JACK-ed sleepte de hoofdprijs in de wacht met hun gepersonaliseerde eco handdoek. De prijs werd uitgereikt door de burgemeester van Lichtervelde Ria Beeusaert-Pattyn. 

De studenten werden in hun creatieve brainstorm bijgestaan door experten van de peterbedrijven. Vandaag mochten de vier beste teams de resultaten van hun brainstormsessie voorstellen aan een professionele jury. Het winnende idee van Kiany Valck (Vives), Charles Staelens (Howest), Annelies Cocquyt (Howest) en Jorre Clynckemaillie (Vives) kon op de meeste appreciatie van de jury rekenen.

Zij kwamen op de proppen met een gepersonaliseerde eco handdoek voor het bedrijf Clarysse. “Het blijft een eco-vriendelijke handdoek maar we voorzien het van een trendy quote. Daarnaast wordt de handdoek voorzien van een chip die kan dienen als een fitnessabonnement”, zegt Kiany Valck, studente arbeids- en organisatiepsychologie aan Vives Kortrijk. “De inspirerende quotes maken de handdoeken trendy en dus aantrekkelijker voor een jongere generatie. De chip verwerkt in de handdoek is een totaal nieuw iets op de markt van fitness en textiel”, besluit Charles Staelens.

De jury was vol lof over de vele frisse ideeën van deze groep jongeren. “Deelnemen aan dit Vlajo Innovatiekamp was voor Clarysse erg leerrijk én inspirerend. De creativiteit en inzet die de deelnemende studenten hebben getoond, stemt zéér gelukkig voor de toekomst”, zegt Mieke Deprez, marketing manager Clarysse.

“Ik heb een geweldige tweedaagse achter de rug. Dit innovatiekamp was voor mij een uitdaging die ik graag wilde aangaan. Wat het net zo interessant maakte, was dat we aan de slag konden gaan met een real life case uit het bedrijfsleven, namelijk voor het bedrijf Clarysse. Ik heb leren samenwerken met drie studenten uit verschillende studierichtingen. Op deze manier hadden we veel verschillende invalshoeken en het mooie hieraan was dat we door deze verschillende invalshoeken samen te leggen tot een creatief en innovatief idee zijn gekomen. Ik kan spreken namens de hele groep dat dit twee heel leerrijke dagen zijn geweest. Kortom een geweldige ervaring!”, besluit Kiany Valck, studente aan Vives Kortrijk.