3 sterren voor Middelpunt, een hotel gerund door mensen met een beperking. Evolutie van goed naar beter tot best!

Ons Hotel Middelpunt uit Middelkerke kende de laatste 5 jaren een serieuze evolutie en kreeg hiervoor recent de officiële 3-sterren superior erkenning!

Wat dit zo bijzonder maakt?

Middelpunt is een sociaal tewerkstellingsproject uitgebaat door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het hotel is daarenboven ultiem rolstoeltoegankelijk en 100% aangepast aan vakantiegangers met specifieke zorgnoden. Al zijn ze zeker niet het klassieke zorghotel, want ze focussen liever minder op de zorgbehoefte en beperkingen, wel op het maximaal vakantieplezier!

“Elk van de drie sterren werd dubbel en dik verdiend” aldus hotelmanager Carla Clicteur. “Ons verblijf kende sinds de opstart een grote evolutie qua werking en faciliteiten en evolueerde zo van vakantieverblijf naar hotel. Deze erkenning betekent veel voor ons personeel, de 1e ster komt zeker en vast toe aan onze medewerkers die hier steeds het beste van zichzelf geven en met heel veel warmte onze gasten ontvangen.”

Sanne, 5 jaar actief als zaalmedewerker , omschrijft haar job als volgt: “Ik doe mijn job heel graag en krijg hierbij de kans om een praatje te maken met de gasten, ik ben namelijk een heel sociaal persoon. Toen ik hier startte had ik nooit gedacht dat ik het zo graag zou doen en dat de mensen mij complimentjes zouden geven. Zowel de collega’s als de gasten zeggen soms iets positiefs en dat doet deugd! Ik wil hier dan ook nog lang blijven werken.”

Niet enkel het personeel is positief. Paul en zijn echtgenote, zijn ondertussen vriend aan huis, en zijn hotelgasten van het eerste uur. “Wij zien Middelpunt een beetje als onze tweede thuis. We leren er veel andere gasten en ook mensen met andere beperkingen kennen. Door dit contact leren we zaken van elkaar. Middelpunt verdient zeker de 3 sterren, ze bieden zelfs meer dan een ander hotel met 3 sterren want zij zorgen voor extra ondersteuning op zorggebied. Afgelopen 5 jaar merkten we een evolutie bij het personeel, ze zijn gegroeid in hun job. De kansen die deze mensen hier krijgen zijn fantastisch. Het personeel hier is heel vriendelijk en beleefd en ze verwelkomen ons altijd als we toekomen. We zijn hier terecht gekomen via mond-aan-mond reclame en wij doen dit op onze beurt ook, veel mensen moeten Middelpunt leren kennen. We hebben nu reeds terug geboekt voor volgend jaar. ”

Hotel Middelpunt wordt ook jaarlijks door tal van groepen geboekt. Groepsverantwoordelijke Jessica Nowak van AG Neues Leben uit Duitsland kiest reeds 5 jaar voor hotel Middelpunt “De bewoners van onze zorginstelling beleven hier echt het vakantiegevoel. De sterren zijn steevast verdiend want alles is hier altijd tip top in orde, nette kamers, lekker eten en bijzonder vriendelijke service. En ja de Belgische pralines en snoeperijen in het hotel worden ook gesmaakt! Het is niet altijd evident om met een groep op reis te gaan maar hier vormt dit zeker geen probleem qua accommodatie en nabijheid van de zee. Sinds we hier komen, overwegen we geen ander alternatief.”

Hotel Middelpunt, legt de focus op toegankelijkheid in de breedste zin van het woord. Misschien toevoegen hoe we die toegankelijkheid verstaan, niet alleen 100% rolstoeltoegankelijke kamers, maar ook de mogelijkheid tot verzorging van het Wit-gele kruis, persoonlijke assistentie, aangepaste wellness. De sleutel tot succes is dat iedereen in Middelpunt op vakantie kan komen. Zo kan je evengoed als familie op vakantie met opa en oma die wat extra ondersteuning nodig heeft. Ook als particulier zonder beperking kan je er terecht. Inclusie, zorgflexibiliteit maar vooral vakantieplezier en ontspanning aan de Noordzee zijn de drijfveer van ons hotel dat als enige in de sector van sociale tewerkstelling een 3-sterren erkenning binnen gehaald heeft in West-Vlaanderen.